Diorama à la Belle-Epoque 

overzicht de haan aan zee markt herenhuis decor paul delvaux treinen en wagons badgasten

 Treinen en wagons 

De treinen op dit diorama zijn deze die men ook op meerdere schilderijen van Paul Delvaux aantreft: wagons en locomotief die oorspronkelijk in Duitsland werden gebouwd, maar na de eerste wereldoorlog ‘verbelgischt’ werden.
Het verdrag van Versailles in 1919 bepaalde dat Duitsland verantwoordelijk was voor de aangerichte oorlogsschade, en dus de Belgische staat diende te vergoeden. Deze vergoeding gebeurde onder andere door het afstaan van spoorwegmaterieel.

De stoomlocomotief op dit diorama is een model van LILIPUT. Aanvankelijk nog met de Pruisische nummering, kregen de locomotieven vanaf 1926 een Belgisch nummer. Deze stoomlocomotief had toen het Belgisch nummer 9373. Bij het uitbreken van de tweede wereldoorlog gebeurde hetzelfde in omgekeerde richting : België moest haast alle verkregen locomotieven terug afstaan. Vijf jaar later, bij het einde van de tweede wereldoorlog, zouden de meeste weer terugkeren naar België. In 1946 gebeurde een hernummering : de 9373 werd 93.073. Het is deze laatste nummering die men op het model ziet.

Op het diorama treft men verder de antieke ex-pruisische coupérijtuigen aan (FLEISHMANN), eveneens met Belgische nummering. Verder nog een aantal goederenwagons (FLEISHMANN) zoals Paul Delvaux ze op tal van zijn schilderijen weergaf.

De wagon in de tunnelpoort is een modelletje van PIKO, waar verlichting werd ingebouwd.

Wat het tramgedeelte betreft, hadden wij graag het reële model van de NMBV- stoomtram type 7 ( gefabriceerd door JOCADIS) op de trambaan gezet, waren echter wat laat om het te bestellen, dus dit zal voor later zijn. Intussen doen we het voorlopig met dezelfde tram, afgebeeld op de geschilderde achtergrond.


 vervolg 

overzicht de haan aan zee markt herenhuis decor paul delvaux treinen en wagons badgasten

 

 homepage "Diorama à la Belle-Epoque"